من الغریب الی الحبیب


من الغریب الی الحبیب

آیا ابا عبدالله الحسین (ع) به حبیب بن مظاهر نامه ای به این عبارت نوشته است:«من الغریب الی الحبیب»؟ – گنجینه پاسخ هااسلام کوئست – مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی پاسخگویی به سوالات دینی, پرسش و پاسخ اسلامی, پاسخ به سوالات شرعی, پرسش و پاسخ مسائل شرعی, شبهات دینی, پاسخ گویی به شبهات, احکام, احکام نماز, احکام صیغه, احکام ازدواج موقت, احکام ازدواج, احکام بانوان, احکام زنان  
«من الغریب الی الحبیب»
در برخی محافل و نیز برخی نوشتارهای متأخر، این جمله را به امام حسین(ع) نسبت داده و بیان می‌کنند که گویا این عبارت در ابتدای نامه‌ای از حضرتشان خطاب به حبیب نگاشته شده است.
در این زمینه باید گفت با مروری که در منابع و مقاتل قابل استناد داشتیم، این عبارت را در کتب حدیثی و سوگنامه‌های معتبر شیعی  مانند ارشاد مفید، لهوف سید ابن طاووس و … نیافتیم و از این رو تا مشخص نشدن منبع قابل استناد، نمی توانیم چنین فرازی را به امام حسین (ع) نسبت دهیم. 
البته حبیب بن مظاهر از یاران با وفای حضرت امام حسین (ع) بود و در نبرد عاشورا به مقام شهادت نائل شد[۱] و از کسانی بود که امام حسین (ع) را به کوفه دعوت کرد.[۲]
 بله! می توان گفت که عبارت «من الغریب إلی الحبیب»، زبان حالی است که در بسیاری از سوگواری‌ها ایراد شده و به عنوان جمله‌ای حزن‌انگیز بر دل‌ها تأثیر می‌گذارد و از این رو تکرار آن مشکلی ندارد، اما همانگونه که گفته شد، نباید آن را به صورت قطعی به عنوان کلامی صادر شده از طرف امام حسین(ع) دانست.
 

[۱] . طبری، أبو جعفر محمد بن جریر ، تاریخ الطبری، ترجمه پاینده‏، ابو القاسم، ج۷، ص ۳۰۲۰، تهران، اساطیر، چاپ پنجم، ۱۳۷۵ش.
[۲] . تاریخ الطبری، ترجمه پاینده‏، ابو القاسم، ج۷، ص ۲۹۲۳٫


طبقه بندی موضوعی

موضوعات جانبی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

من الغریب الی الحبیب