علوم و مهندسی خاک


علوم و مهندسی خاک

رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک از مجموعه رشته های زیر گروه ۵ علوم تجربی بوده و برای قبولی در آن باید در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت نمایید.


رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک از مجموعه رشته های زیر گروه ۵ علوم تجربی بوده و برای قبولی در آن باید در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت نمایید. رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک ارتباط نزدیکی با رشته هایی همچون زمین شناسی و شیمی داراست. معرفی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک به عنوان علمی بنیادی در مهندسی کشاورزی و محیط زیست شناخته می شود. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک را می توان در صنایع و سازمان هایی که به نحوی با آب و خاک و کشاورزی سروکار دارند جستجو نمود. در ادامه این مقاله به معرفی این رشته تحصیلی و بررسی بازار کار و آینده شغلی و گرایش ها و دروس و دانشگاه ها و درآمد رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک پرداخته ایم.

در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلاً هم به بررسی رشته های دانشگاهی دیگری همچون : علوم و مهندسی محیط زیست، علوم و مهندسی شیلات، علوم و مهندسی جنگل، زیست شناسی جانوری، زیست شناسی سلولوی و مولکولی و … پرداخته شده است. در ادامه با معرفی این رشته با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

معرفی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک

به دلیل پیچیده بودن ساختار و کاربرد خاک، در رشته تحصیلی مجزایی از علوم مورد بررسی قرار می گیرد. خاک شناسان درواقع گروهی از مهندسان هستند که به بررسی و مطالعه جنبه های زیستی خاک می پردازند، برخلاف مهندسان عمران که به مسائل فیزیکی خاک می پردازند. خاک ها سیستم های اکولوژیکی فعالی هستند و نگهداری از گیاهان جز وظایفشان بشمار می آید. خاک تأمین کننده آب و مواد غذایی برای گیاهان بوده و برای وجود و رشد گیاه ضروری می باشد. خاک، هوای لازم برای نگهداری و رشد انبوه میکروارگانیسم‌هایی را که در چرخه مواد حیاتی دخالت دارند را نیز تأمین می کند.

خاکشناسی درواقع دانشی است که به مطالعه و طبقه‌بندی خاک پرداخته و این طبقه بندی را بر اساس خصوصیات فیزیکی خاک : مانند بافت یا ساختمان، خواص شیمیایی( مانند هدایت الکتریکی محلول خاک و مقدار سدیم موجود) و خواص زیستی انجام می دهد. این شاخه از علم مهندسی، خاک را به عنوان ترکیبی طبیعی و بسیار پیچیده مطالعه کرده و چگونگی پیدایش آن از هوازدگی فیزیکی و بیوشیمیایی سنگ ها را بررسی می کند. از دید فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک، خاک ترکیبی پیچیده  است که از مواد بیوژئوشیمیائی تشکیل شده است.

باید بدانید که کار رشته تحصیلی علوم و مهندسی خاک شناسی مطالعه ترکیبات خاک است و این رشته با شناسایی ترکیبات خاک هر منطقه بهترین کاربردش برای منطقه را معین می کند. درواقع با شناخت ترکیب خاک هر منطقه می توان به این نکته پی برد که خاک آن منطقه چه کاربردی می تواند داشته باشد.

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک چیست ؟

برای اینکه در این رشته تحصیلی مشغول به تحصیل شوید ابتدا باید در آزمون سرسری علوم تجربی شرکت نمایید. پس از ورود به این رشته تحصیلی برای اخذ مدرک کارشناسی باید ۱۴۰ واحد درسی را در ۸ نیم سال تحصیلی بگذرانید. نحوه پذیرش در این رشته دانشگاهی بدون کنکور هم صورت می پذیرد.

دروس عمومی : تفسیر موضوعی قرآن، آیین زندگی (اخلاق کاربردی)، زبان فارسی، تربیت بدنی ۱و۲، انقلاب اسلامی ایران، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، اندیشه اسلامی ۱و۲.

دروس تخصصی : ریاضی، فیزیک، شیمی عمومی، گیاه شناسی، زمین شناسی، بوم شناسی، خاک شناسی عمومی، آمار و احتمالات، زراعت عمومی، شیمی آلی، شیمی تجزیه، زیست شناسی، هوا و اقلیم شناسی، باغبانی عمومی، آبیاری عمومی، اصول تفسیر عکس های هوایی، طرح آزمایش‌ها کشاورزی، میکروبیولوژی خاک، پیدایش خاک، مهارت آموزی، فیزیک خاک، کاربرد سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی در کشاورزی، ماشین های کشاورزی عمومی، رده بندی خاک ها، کارتوگرافی، بیوشیمی عمومی، کاربرد رادیو ایزوتوپ (ها) در خاکشناسی، شیمی خاک، بیولوژی خاک، شناسایی و تهیه نقشه خاک، حاصلخیزی خاک و کود ها، ارزیابی خاک ها و اراضی، رابطه آب خاک و گیاه، خاک های شور و سدیمی، فرسایش و حفاظت خاک، مدیریت خاک در کشاورزی پایدار، مدیریت خاک در کشاورزی پایدار و … .

توانایی ها و مهارت های رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک چیست ؟

وظایف رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک چیست ؟

این رشته  با شناسایی نوع خاک و خواص آن کمک های زیادی به پیشرفت علم و تکنولوژی نموده است. با استفاده از این رشته می توان به حاصلخیزی خاک نیز پی برد. با دانستن این نکته می توان فهمید که خاک هر منطقه برای رشد چه پوشش گیاهی مناسب است. این تنها نمونه ای از کاربردهای این رشته دانشگاهی بشمار می آید. وظایف فارغ التحصیلان این رشته در ادامه آورده شده است.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک چیست ؟

خاک مادر هستی و میراث بشر برای آیندگان است. این رشته دانشگاهی یکی از رشته های پراهمیت در مجموعه علوم مهندسی بشمار می آید. اما بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی در کشور ما ایران خیلی مناسب نمی باشد و فارغ‌التحصیلان این رشته به زحمت شغل مورد علاقه خود را پیدا می کنند. اما بازار کار رشته دانشگاهی علوم و مهندسی را می توان در بساری از سازمان ها و شرکت های خصوصی جستجو نمود :

درآمد رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک در ایران کاملاً به نوع کار و شرکتی که در آن کار می‌کنید بستگی دارد. حتی شهر و محل اشتغال نیز روی درآمد مؤثر است. به دلیل اینکه ظرفیت بازارکار کشور در این حوزه با تعداد فارغ التحصیلان همخوانی ندارد، درآمد قابل توجهی در انتظار فارغ التحصیلان این رشته نخواهد بود.

اما بعضی از فارغ التحصیلان این رشته توانسته اند اقدام به تأسیس شرکت های خصوصی خود و کارآفرینی در روستا و یا شهرستانشان نمایند. این متخصصان بعد از گذشت چند سال و با کسب مهارت و تجربه توانسته اند درآمد مورد انتظار و قابل قابلی برای خود و بسیاری دیگر از افراد ایجاد نمایند و این‌گونه به تولید علمی و بهینه محصولات کشاورزی نیز کمک کرده اند.

تفاوت درآمد ها در این رشته تا حد زیادی به سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد در حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر اشتغال و …. وابسته است.

درآمد این رشته تحصیلی در کشورهای خارجی می تواند بسیار بیشتر از ایران باشد، زیرا کشورهای پیشرفته به رشته هایی همچون مهندسی خاک و زمین شناسی برای کارایی بهتر منابعشان، بیشتر اهمیت می دهند.

آمریکا، استرالیا، انگلستان کشورهایی هستند که بیشترین درآمد این رشته دانشگاهی در آن‌ها وجود دارد و علاقه‌مندان به این رشته و کسب درآمد در آن می‌توانند برای درآمد بهتر به کشورهای اشاره‌شده مهاجرت کرده و همچنین می توانند در همین کشور ها تحصیلات خود را ادامه دهند.

چه دروسی برای رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک لازم است ؟

برای اینکه بتوانید در این رشته تحصیلی قبول شده و یا ادامه تحصیل دهید باید به برخی از دروس تسلط کافی داشته باشید. برای این رشته تحصیلی ریاضی مهم ترین درس بوده و ضریبی برابر با ۳ در کنکور داراست. دروس بعدی فیزیک، زیست و شیمی می باشد که هرکدام ضریبی برابر با ۲ دارند. درس زمین شناسی هم ضریب ۱ در کنکور داراست.

گرایش های رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک چیست ؟

علاقه‌مندان به این رشته تحصیلی می‌توانند تحصیلات خود را ادامه دهند. در کشور ما ایران ادامه تحصیل این رشته فراهم شده است. دانش خاک شناسی دارای گرایش‌های تخصصی متعددی بوده که برحسب علاقه می تواند انتخاب شود.

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد :

مزایا رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک چیست ؟

نکته

دانشگاه های رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک چیست ؟

دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه زنجان، دانشگاه زابل، دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه محقق اردبیلی و … .

سخن آخر

در انتخاب رشته دانشگاهی اولین گام شناخت استعداد و علایق تحصیلی می باشد. گام بعدی در این رشته تحصیلی بررسی میزان درآمد و آینده شغلی می باشد. شناخت روحیات فردی نیز از عوامل مهم انتخاب رشته بشمار می آید. اگر استعداد و توانایی ها و بازار کار رشته های تحصیلی را بشناسید با یک انتخاب درست می توانید آینده ای روشن برای زندگی خود بسازید اما انتخاب اشتباه و بدون آگاهی می تواند موجبات پشیمانی را فراهم آورد.

معرفی رشته علوم و مهندسی خاک

رشته علوم و مهندسی خاک

آشنایی با رشته علوم و مهندسی خاک

خاک شناسی به ما کمک میکنه بهترین کاربرد ممکن رو برای خاک های مناطق مختلف تعین و از اون حفاظت کنیم و کیفیتش رو افزایش بدیم. خاک یه ترکیب طبیعی بسیار پیچیده است.

کارشناسای خاک شناسی مقدار مواد غذایی که توی خاک های مناطق مختلف هست رو بررسی میکنن و راه افزایش میزان مواد غذایی و کاهش آثار سوء بعضی موادو میگن و میتونن با بعضی شیوه های غیر عادی ساختار شیمیایی یا فیزیکی خاکو بر اساس نیاز و سودمند بودن تغییر بدن. مثلا اضافه کردن یه سری مواد شیمیایی به عنوان کود یا انجام یه سری فعالیت فیزیکی و آبشویی روی خاک.

گرایش های رشته علوم و مهندسی خاک

این رشته گرایش مهندسی کشاورزی –علوم خاکه که خودش گرایش های زیرو داره که میشه تو مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر تو این رشته ها ادامه تحصیل داد:

رشته مدیریت حاصلخیزی و زیست فناوری خاک با گرایش های:

۱- شیمی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه

۲- بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک

رشته مدیریت منابع خاک با گرایش های:

۱- فیزیک و حفاظت خاک

۲- منابع خاک و ارزیابی اراضی

دروس تخصصی رشته علوم و مهندسی خاک

دانشجوهای این رشته تو هشت نیمسال ۱۴۰ واحد درسی رو میگذرونن که این جا براتون عنوان و یه توضیح مختصری از دروس اختصاصی این رشته میدم.

عناوین مهم ترین دروس اختصاصی:

فیزیک خاک، شیمی خاک (برای بررسی و شناخت بهتر خاک و استفاده در جهت سودمندی)، حاصلخیزی خاک (کاشت گیاه در مناطق مناسب)، ارزیابی اراضی و خاک، پیدایش و رده بندی خاک (یه جور شناخت برای احداث بنا با کاشت گیاهان در مناطق مختلف)، خاک های شور و قلیا، تغذیه گیاه (توجه به نیاز گیاه و شناخت اون برای استفاده از خاک)، نقشه برداری خاک ها، فرسایش و حفاظت خاک (مربوط به بحث عمران رشته)، رابطه آب و خاک و گیاه.

خاک شناسی یکی از شاخه‌های رشته کشاورزیه. این رشته با رشته‌های مهندسی شیمی و مهندسی عمران رابطه نزدیکی داره. مهندس خاک شناس باید دارای دانش شیمی (شیمی عمومی، شیمی آلی، زیست‌شیمی، شیمی تجزیه و خصوصاً شیمی خاک) و دارای دانش فنی کافی در زمینه نقشه برداری و بررسی تصاویر هوایی و تصاویر ماهواره‌ای داشته باشه.

دانشگاهایی که رشته علوم و مهندسی خاک را دارند

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری.دانشگاه فردوسی – مشهد.دانشگاه صنعتی اصفهان.دانشگاه تبریز.دانشگاه تهران (محل تحصیل کرج).دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل.دانشگاه کردستان – سنندج.دانشگاه رازی کرمانشاه.دانشگاه جیرفت.دانشگاه شهید چمران اهواز.دانشگاه گیلان – رشت.دانشگاه شیراز.دانشگاه شهید باهنر – کرمان.دانشگاه یزد.دانشگاه شهرکرد.دانشگاه ارومیه.دانشگاه بوعلی سینا – همدان.دانشگاه ولی عصر(عج) – رفسنجان.دانشگاه زنجان.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین – ملاثانی اهواز.دانشگاه لرستان – خرم آباد.دانشگاه مراغه.دانشگاه شاهرود (محل تحصیل پردیس کشاورزی دانشگاه).دانشگاه بیرجند.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.دانشگاه ملایر.دانشگاه زابل.موسسه غیرانتفاعی مهرگان – محلات.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه در رشته علوم و مهندسی خاک

علاقه داشتن به طبیعت شرط اصلی برای تحصیل تو این رشته است ولی داوطلبان این رشته باید دانش زیادی تو زمینه های شیمی، ریاضی، قدرت تجزیه و تحلیل کافی، پشتکار و دقت زیاد، و توان جسمی برخوردار باشن.

چون بخشی از کارهاشون به صورت عملیات توی صحراست، فعالیت زیادی دارن و انرژی زیادی هم مصرف میشه.

وضعیت بازار کار فارغ التحصیلان رشته علوم و مهندسی خاک

فارغ التحصیلان این رشته میتونن تو زمینه های زیر مشغول به کار شن.

کار تو آزمایشگاه های شیمی خاک چه دولتی و چه خصوصی، در گلخانه ها و سازمان هایی که برای حفاظت محیط زیستن و مؤسسات تحقیقاتی برای تجزیه عناصر خاک، آب و گیاه.

تعیین پارامترهای فیزیکی خاک، تعیین سطح کود مورد نیاز خاک و تغذیه گیاه.

کار تو شرکت‌های مهندسی مشاور یا تاسیس شرکت، تهیه نقشه‌های خاک، تهیه نقشه‌های حاصلخیزی خاک.

مهم تر از همه تو تعیین قابلیت اراضی برای استفاده های بعدی و احداث سیستم های آبیاری تحت فشار.

ادامه تحصیل در رشته علوم و مهندسی خاک

با توجه به گرایش هایی که گفتم یکی از رشته هایی که تو ایران میشه دوره ارشد یا بالاتر رو ادامه داد رو براتون توضیح میدم.

طول دوره کارشناسی ارشد علوم خاک دو ساله. هر سال تحصیلی دو نیم ساله. ۳۲ واحد درسی و ۶ واحد پایان نامه ست.

دانشگاه هایی که تو رشته شیمی و حاصلخیزی خاک پذیرش دانشجو دارن: (دانشگاه بوعلی سینا)( دانشگاه ارومیه)( دانشگاه تبریز)( دانشگاه تربیت مدرس)( دانشگاه تهران)( دانشگاه شهرکرد)(دانشگاه شاهد)(دانشگاه شهید باهنر کرمان)(دانشگاه صنعتی اصفهان)(دانشگاه گیلان)(دانشگاه گرگان)(دانشگاه محقق اردبیلی)(دانشگاه ولی عصر)(دانشگاه فردوسی مشهد)(دانشگاه یاسوج)(دانشگاه یزد)(دانشگاه ارومیه)(دانشگاه بوعلی سینا همدان)(دانشگاه تهران)(دانشگاه تبریز)(دانشگاه زابل)(دانشگاه زنجان)

نمونه کارنامه های رتبه های قبولی این رشته

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علوم و مهندسی خاک