رله کولر پژو پارس کجاست


رله کولر پژو پارس کجاست

دلایل قطع شدن کولر ۴۰۵ پارس و سمند.قسمت های مختلف برق کولر خودرو سمند ۴۰۵ پارس


رله کولر پژو پارس کجاست

خرابی کولر ۴۰۵،سمند و پارس معمولی

در این قسمت به مشکل قطع شدن کولر ۴۰۵ و پارس و سمند معمولی میپردازیم.سیستم برقی کولر این سه خودرو تقریبا شبیه به هم است و ایرادات آنها مشترک است.

برای مطمئن شدن از ایراد برقی کولر خودرو،قبل از هر کاری باید از وجود گاز کولر داخل مدار مطمئن بشیم.اگر میزان گاز اولیه که برای راه اندازی کولر لازم است، داخل مدار وجود دارد باید برویم سراغ عیب یابی سیستم.اولین قسمت که باید بررسی شود،انتهایی ترین قسمت از برق خودرو یعنی سوکت برق کلاچ کمپرسور کولر است.باید این سوکت را جدا کرده و به آن برق مستقیم داده شود تا از سالم بودن مگنت کلاچ کمپرسور خودرو مطمئن شویم.

قسمت های برقی که در کولر ۴۰۵ ،پارس و سمند معمولی دچار مشکل میشوند عبارتند:

موارد بالا بصورت کلی بیان شد.هر کدام از قسمت های برق کولر نیاز به بازدید و عیب یابی دقیق دارد.در مواردی ممکن است همزمان ایراد از دو قسمت باشد که تعمیرکار را دچار اشتباه کند.مثلا خال زدن پلاتین رله و خرابی کلید سه کاره.هر دوی این قطعات باعث قطعی غیر منظم در برق کولر میشوند که با تعویض یک قطعه، قطعه دیگر کماکان ایجاد مشکل میکند.

جعبه فیوز پژو پارس و جدول راهنمای وظیفه هر فیوز

یکی از قطعات سیستم برق رسانی خودرو که در برخی موارد سبب بروز مشکلاتی از جمله کار نکردن برخی دستگاه ها در خودرو می شود، فیوز نام دارد. فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند. در این مقاله قصد داریم شما را با جعبه فیوز و عملکرد آن و همین طور راهنمای جعبه فیوز خودرو پژو پارس آشنا کنیم. همچنین در انتها به نکات مربوط به تعویض فیوز نیز می پردازیم. با ما همراه باشید.

فیوز چیست و چه انواعی دارد؟

برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ از قطعه‌ای به نام فیوز در مسیر جریان الکتریکی استفاده می‌شود؛ در واقع زمانی که مدار تحت اضافه جریان بیش از مقدار استاندارد قرار گیرد، فیوز وارد عمل شده و با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند می‌شود.

در خودروها بسته به مدل خودرو، سیستم‌های الکتریکی متعددی وجود دارد که باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر تعیین شده محافظت شوند که این حفاظت بر عهده فیوزها است.

فیوزهای مورد استفاده در خودروها عموما سه نوع می باشند:

• فیوز شیشه ای

• فیوز تیغه ای

• فیوز سرامیکی

در حال حاضر استفاده از فیوزهای تیغه ای با توجه به ساختمان ساده و مقاومت در برابر ارتعاشات متداول تر است.

جعبه فیوز چیست؟

هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده می‌شوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شده‌اند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند.

راهنمای جعبه فیوز پژو پارس

نوع فیوزها در داخل جعبه، بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ (شدت جریان عبوری) که روی‌ آن‌ها نوشته شده ‌است، تعیین می‌شوند.

این فیوزها هم‌چنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی (تیغه) برای قرارگرفتن در داخل سوکت موردنظر هستند. جعبه فیوز پژو پارس در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد و برای بازکردن آن، باید در جعبه را به سمت خود بکشید. عملکرد هر یک از فیوزهای پژو پارس به شرح زیر هستند:

قطع بخش‌های مختلف خودرو، نشان‌دهنده خرابی فیوز است، اما جهت اطمینان می‌توان از مولتی‌متر استفاده کرد.

برای این کار، لازم است دو سر فیوز را به دو سر مولتی‌متر وصل کنید. اگر چراغ روشن شد، به معنی سالم‌بودن فیوز است. تعویض فیوز سوخته، در اکثر موارد بسیار ساده است. پس از خاموش کردن خودرو، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.

در زمان تعویض فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتر بودن آمپر می تواند باعث آتش‌سوزی شود.

رله کولر پژو پارس کجاست