جنین بریچ یعنی چه


جنین بریچ یعنی چه

قرار گرفتن جنین در وضعیت نشسته، پا پایین را موقعیت بریچ می گویند، این وضعیت می تواند در زایمان طبیعی مشکل ایجاد کند و می توان از روش ECV برای چرخیدن جنین کمک گرفت.


وضعیت بریچ جنین یعنی چه؟

جنین برای خارج از رحم باید در وضعیت سر پایین قرار بگیرد، اما در برخی موارد جنین نمی چرخد و در وضعیت بریچ قرار می گیرد، بطوری که پاها یا باسن او به سمت پایین است و گویی جنین در حالت نشسته قرار گرفته، در این شرایط باید به چرخیدن جنین کمک کرد.

آنچه در این مطلب می خوانید:

بریچ یعنی چه ؟ 

قرارگیری جنین در رحم به شکل عرضی را صورت بریچ می گویند. اکثر جنین‌ها طوری در رحم قرار می‌گیرند که سر آنها رو به پایین باشد، اما به ندرت نیز پیش می‌آید که پا یا پایین‌ تنه‌ جنین در قسمت دهانه‌ی رحم قرار بگیرد، نام دیگر این وضعیت جنین نشسته است زیرا پاهای او در پایین رحم یا به شکل چهارزانو قرار دارد.

پرزنتاسیون بریچ یعنی چه؟

حدود یک پنجم از جنین‌ها، در هفته‌ ۲۸ بارداری، در موقعیت قرار می‌گیرند که پاها یا باسن شان رو به پایین است، به این وضعیت پرزنتاسیون بریچ می گویند. اما اغلب تا هفته‌ ۳۶ بارداری مجدداً چرخیده و سر او رو به پایین قرار می‌گیرد. در این مرحله، تنها ۳ درصد از جنین ها تغییر موقعیت نداده و در حالت بریچ باقی می‌مانند.

انواع بریچ

غالباً عبارت بریچ به جنین‌هایی اطلاق می‌شود که پای آن‌ها رو به پایین و به سمت دهانه‌ رحم است، اما موقعیت بریچ جنین درون رحم می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. از جمله:

بریچ کامل

بریچ کامل زمانی‌ است که پای جنین  در پایین و در دهانه‌ رحم مادر قرار دارد، به صورتی که ران و زانو خم شده، کف پا در کنار باسن قرار گرفته و زانوها داخل قفسه‌ سینه جنین جمع شده‌اند.

بریچ فرانک

بریچ فرانک موقعیتی است که قسمت باسن جنین به طرف پایین بوده اما ران‌های او در مقابل قفسه‌ سینه و پاها در کنار گوش‌ها قرار گرفته‌اند. در این شرایط باسن جنین در دهانه‌ رحم قرار گرفته و جنین در زایمان ابتدا با باسن خارج می شود.  

بریچ نا کامل یا فوتلینگ

هنگامی که کف پاهای جنین رو به پایین قرار گرفته و هنگام زایمان ابتدا یک یا هر دو پا خارج می‌شوند، وضعیت بریچ ناکامل یا بریچ فوتلینگ (Foo li g b eech) نام دارد. 

علت موقعیت بریچ جنین چیست؟

قرارگیری جنین در موقعیت بریچ اغلب تصادفی بوده و علت خاصی ندارد. با این حال چند عامل ممکن است در این شرایط تاثیر داشته باشند. این عوامل عبارتند از:

آیا وضعیت بریچ خطرناک است؟

بله، از آنجایی که موقعیت بریچ می‌تواند در زایمان مشکل ایجاد کند ممکن است خطرناک باشد. زیرا موجب بروز خطرات زیر در زایمان می شود:

بریچ بودن جنین در هفته ۳۶ 

اگر جنین تا هفته‌ ۳۶ بارداری نچرخد، بعید است که دیگر تغییر موقعیت بدهد. در این شرایط ممکن است پزشک از روش ESV یا چرخش سفالیک خارجی استفاده کند، به این معنا که در شرایط خاصی، با کمک دست و با نظارت از طریق سونوگرافی، جنین را وادار به چرخیدن می کند.

چرخش جنین بریچ

به توصیه‌ی کالج سلطنتی بیماری‌های زنان و زایمان (RCOG)، بهتر است تمامی مادران بارداری که جنین‌ آنها در موقعیت بریچ قرار دارد و تا هفته‌ ۳۶ بارداری تغییر موقعیت نداده است، در صورتی که مشکل خاصی وجود ندارد، از طریق روش خاصی به نام ECV یا چرخش سفالیک خارجی باید جنین را وادار به چرخش کنند.

روش ECV به این صورت است که یک متخصص زنان و زایمان یا مامای آموزش‌دیده، فشارهای خاصی بر روی شکم وارد می‌کند تا جنین را تشویق به چرخش نموده و سر او رو به پایین قرار بگیرد. به موقعیتی که سر جنین در دهانه‌ی رحم قرار دارد موقعیت سفالیک می‌گویند.

چقدر روش ECV در چرخیدن جنین موثر است؟

میزان موفقیت این روش حدود ۵۰ درصد است، برخی از جنین‌ها حتی ذره‌ای تغییر موقعیت نمی‌دهند، اما برخی از آن‌ها به طور کامل می‌چرخند. این روش نسبتا امن و بی‌خطر است، اما ۰٫۵ درصد احتمال دارد که ضربان قلب جنین کاهش پیدا کرده و نیاز به سزارین اورژانسی باشد. به همین دلیل بهتر است این فرایند در بیمارستانی با امکانات کامل انجام شود تا در شرایط اورژانسی مشکلی ایجاد نگردد.

آیا روش ECV برای چرخاندن جنین برای همه مناسب است؟

خیر، در شرایط زیر روش ECV برای چرخیدن جنین بریچ پیشنهاد نمی‌شود: 

آیا راه های دیگری نیز برای چرخیدن جنین وجود دارد؟

اگر جنین حتی با روش ECV نچرخید، بهتر است زایمان به چه صورت انجام شود؟

به توصیه‌ی کالج پزشکی RCOG، بهترین روش زایمان در این شرایط سزارین است. با این حال خطرات سزارین نیز باید در نظر گرفته شود.

در صورتی که نوزاد پیش از موعد (قبل از هفته‌ی ۳۷) متولد شود، باید با مشورت پزشک، معایب و مزایای سزارین را در کنار هم بررسی نمایید.

آیا با جنین بریچ می توان زایمان طبیعی کرد؟

انتخاب با خود مادر است، اما زایمان طبیعی در این شرایط در بسیاری از مواقع ایمن نیست. پزشک یا ماما می‌توانند در اتخاذ تصمیم صحیح راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند. زایمان طبیعی در شرایط بریچ بودن جنین نیاز به نظارت و مراقبت بیشتری دارد و ممکن است به استفاده از فورسپس نیز برای هدایت جنین به خارج از بدن مادر احتیاج باشد.

در چه شرایطی زایمان طبیعی توصیه نمی‌شود؟

در برخی شرایط ممکن است مادر از زایمان طبیعی منع شود. از جمله:

بریچ بودن جنین یعنی چه؟

در یک حاملگی طبیعی، کودک به طور خودکار درون رحم می چرخد و به حالت سر رو به پایین قرار میگیرد تا برای تولد آماده شود، بنابراین اگر در طی دوره ی بارداری جنین نچرخد، برای مادر و نوزاد مشکلاتی را ایجاد می کند. یکی از وضعیت‌های غیرعادی وضعیت بریچ است که سرجنین در هنگام زایمان رو به بالا قرار دارد..

با افزایش سن بارداری، شیوع قرارگیری بریچ کاهش میابد، در اوایل بارداری ( کمتر از ۲۸ هفته ) به علت متحرک بودن جنین ۲۰ تا ۲۵ درصد جنین ها در موقعیت بریچ قرار میگیرند . 

انواع قرارگیری جنین بریچ 

سه نوع مختلف از بارداری های بریچ وجود دارد:

بریچ بودن جنین بسته به نحوه قرار گیری کودک در رحم، وجود دارد. با وجود انواع حاملگیهای بریچ  کودک به جای سر، از باسن به سمت کانال تولد قرار دارد .

علت بارداری بریچ (سر جنین در بالا قرار دارد ) چیست؟

پزشکان نمی توانند دقیق علت بریچ قرار گرفتن جنین را بگویند .

علت هایی که باعث عدم چرخش جنین در رحم میشود :

جنین تا حدود ۳۵ یا ۳۶ هفته یک کودک بریچ محسوب نمی شود. در حاملگی های طبیعی، معمولا سر کودک به پایین می رود برای زایمان طبیعی آماده شود. طبیعی است که جنین قبل از ۳۵ هفته بریچ و یا حتی به صورت عرضی قرار گیرند. با این وجود، هرچند که جنین بزرگتر می شود، چرخیدن و وضعیت مناسب برای جنین سخت تر می شود.

خطرات بریچ بودن جنین

بارداری بریچ  تا زمان تولد نوزاد، خطرناک نیست. در زایمان های بریچ، احتمال اینکه کودک در کانال زایمان گیر کند و اکسیژن کودک از طریق بند ناف قطع شود، وجود دارد .

چگونه جنین را از حالت بریچ خارج کنیم؟

۱. چرخش خارجی یا EV

ECV (ex e al ve sio )  یا چرخش سفالیک خارجی روشی است که در آن پزشک سعی خواهد کرد با دستکاری جنین با دستان خود از طریق شکم، وضعیت را در رحم اصلاح کند. اکثر پزشکان بین ۳۶ و ۳۸ هفته بارداری EV را انجام میدهند. این عمل معمولاً در بیمارستان انجام می شود. این کار به دو نفر نیاز دارد و کودک در تمام مدت و هرگونه عوارضی که ممکن است نیاز به زایمان نوزاد داشته باشد، تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

۲. وارونگی و تکنیک های چرخش

یکی دیگر از روشهای رایج برای خانمهایی که دارای جنین بریچ هستند، وارونه کردن بدن آنها برای تشویق کودک به چرخش با استفاده از جاذبه زمین است. زنان از روش های مختلفی مانند ایستادن روی دست خود در استخر شنا، شیبدار کردن باسن خود ( با گداشتن بالشتک هنگام نشستن ) و یا حتی استفاده از پله ها برای بالا بردن لگن خود استفاده می کنند.

۳. ماساژ ملایم با روغن

برخی از روغن های خاص با نظر پزشک گاهی میتوانئد بهچرخش جنین کمک کنند.

۴. موسیقی

برخی صداها ممکن است برای کودک شما جذاب باشد. هدفون ها یا بلندگو را در پایین رحم قرار دهید تا او را به چرخش ترغیب کنید.

۵. دما 

گرم و سرد کردن نقاط مختف شکم با نظر پزشک گاهی می تواند به چرخش جنین کمک کند.

پزشک حتما در مورد شکل قرارگیری جنین در ویزیت اشاره خواهد کرد. شما باید در مورد نگرانی های خود در مورد زایمان از جمله خطرات و مزایای انتخاب سزارین، انتظار از عمل جراحی و آمادگی لازم با پزشکتان صحبت کنید.

م.خداییچگونه میشه با اپلیکیشن هلیکس مشاوره پزشکی گرفت؟۱۳ آذر ۹۹

جنین بریچ یعنی چه