تعداد بمب اتم کشورها


تعداد بمب اتم کشورها

تهران – ایرنا – نشریه اسپانیا با اشاره به اینکه تنش میان اوکراین و روسیه نگرانی‌ها از بروز جنگ هسته‌ای را افزایش داده است، در گزارشی آماری به توان هسته‌ای کشورها و توزیع مجموع کلاهک‌های هسته‌ای در ۹ کشور جهان پرداخت.


برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کشورهای دارای سلاح هسته‌ای کدامند و چه تعداد کلاهک دارند؟

تهران – ایرنا – نشریه اسپانیا با اشاره به اینکه تنش میان اوکراین و روسیه نگرانی‌ها از بروز جنگ هسته‌ای را افزایش داده است، در گزارشی آماری به توان هسته‌ای کشورها و توزیع مجموع کلاهک‌های هسته‌ای در ۹ کشور جهان پرداخت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از نشریه ال اکونومیستا اسپانیا، پیشروی روسیه در خاک اوکراین نگرانی‌هایی را در سراسر جهان به وجود آورده است. دولتمردان به ویژه نگرانند که پس از برخی اظهار نظرهای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از جمله اینکه غرب ممکن است با عواقبی بزرگتر از هر آنچه که در طول تاریخ به خود دیده است مواجه شود، استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به این جنگ کشیده شود.

این وضعیت، کنجکاوی بسیاری از مردم، پیرامون ظرفیت هسته‌ای که در حال حاضر در سیاره ما وجود دارد را برانگیخته است. اینکه کدام کشورها و به چه تعداد سلاح هسته‌ای در اختیار دارند.

در حال حاضر ۱۲ هزار و ۷۰۵ کلاهک هسته‌ای شناخته شده در جهان وجود دارد که بین ۹ کشور توزیع شده است.

روسیه: ۵۹۷۷

روسیه کشوری است که بیشترین کلاهک هسته ای را دارد. اکثر این توان هسته‌ای به زمان اتحاد جماهیر شوروی باز می گردد که در دهه ۱۹۴۰ کار بر روی برنامه تسلیحات هسته ای خود را آغاز کرد.

به دنبال رقابت تسلیحاتی دوره جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده، تمام کلاهک‌های هسته ای که در سراسر این قلمرو کمونیستی پخش شده بودند به روسیه بازگردانده شدند.

ایالات متحده آمریکا: ۵۴۲۸

آمریکا معمار اولین انفجار بمب هسته ای در تاریخ بود. آمریکا با پروژه منهتن، بار آغاز عصر هسته ای را به دوش کشید.

قدرت هسته ای ایالات متحده به دلیل پرتاب دو بمب هسته‌ای در هیروشیما و ناکازاکی و کشتار ده‌ها هزار ژاپنی برای همیشه در تاریخ ثبت شده است.

چین: ۳۵۰

چین با وجود اینکه سومین کشور دارای بالاترین قدرت هسته ای است، دارای حدود پنج هزار کلاهک کمتر از روسیه و ایالات متحده است و تمام این ظرفیت تسلیحاتی را مدیون جنگ سرد است.

چین متعهد است که به سلاح هسته‌ای متوسل نشود، مگر اینکه کشور دیگری ابتدا به قلمرو آن حمله کند. چیزی که روسیه و آمریکا به آن متعهد نیستند.

باید یادآور شد که سرمایه‌گذاری اخیر چین می‌تواند تعداد کلاهک‌های هسته‌ای این کشور را تا یکهزار کلاهک افزایش دهد.

وزارت دفاع آمریکا پیشتر در گزارشی اعلام کرد چین در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود بسیار سریع‌تر از آن چیزی است که انتظارش می‌رفت.

در این گزارش اعلام شد تا سال ۲۰۲۷ میلادی چین ۷۰۰ کلاهک جنگی قابل حمل خواهد داشت و این رقم تا سال ۲۰۳۰ ممکن است از هزار کلاهک فراتر رود.

فرانسه: ۲۹۰

فرانسه در طول جنگ سرد، تولید تسلیحات هسته‌ای را آغاز کرد. شارل دوگل رئیس‌جمهوری وقت فرانسه معتقد بود این کشور به جمع‌آوری توان هسته‌ای مستقل از آمریکا و ناتو نیازمند است چرا که در صورت حمله شوروی، از خاک فرانسه دفاع نخواهند کرد.

فرانسه در روزهای اخیر به دلیل شعله‌ور شدن درگیری‌های اوکراین با اظهارات وزیر خارجه این کشور، ژان ایو لودریان، در کانون توجه قرار گرفته است.

به گزارش فاکس نیوز، لودریان گفت: من فکر می‌کنم ولادیمیر پوتین باید درک کند که اتحاد آتلانتیک یک اتحاد هسته ای است. این تنها چیزی است که در این مورد خواهم گفت.  

انگلیس: ۲۲۵

انگلیس از دیگر کشورهایی است که کنترل سلاح های هسته ای خود را به دفاع از این سرزمین منوط می‌کند. از سوی دیگر، علیرغم کاهش تعداد کلاهک های عملیاتی این کشور در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، انگلیس در سال ۲۰۲۱ از ساخت سلاح های هسته ای جدید خبر داد.

انگلیس چهار زیردریایی دارد که می‌توانند تا ۱۶ موشک بالستیک را حمل کنند که هر کدام به ۸ کلاهک هسته ای مجهز هستند.

پاکستان: ۱۶۵

پاکستان یکی از معدود کشورهایی است که ظرفیت هسته‌ای خود را مدیون جنگ سرد نیست، هر چند توان هسته‌ای این کشور نیز از یک جنگ ناشی می‌شود؛ جنگ هند و پاکستان درسال ۱۹۷۱. پاکستان برنامه هسته‌ای خود را برای مبارزه با تهدید هند کلید زد.

 پاکستان در سال ۲۰۱۴، توسعه سلاح‌های هسته ای تاکتیکی را آغاز کرد. سلاح‌های تاکتیکی، سلاح های کوچک‌تری است که می‌توانند در میدان جنگ علیه نظامیان به جای تهدید کل سرزمینی استفاده شوند.

هند: ۱۶۰

هند نیز در زمره کشورهایی است که متعهد شده است تا آغاز کننده جنگ هسته‌ای نباشد. با این حال این کشور دارای ظرفیت هسته ای بزرگی است، از جمله موشکی که می تواند اهدافی را در فاصله پنج هزار کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.

نکته قابل توجه اینکه هند و پاکستان برای حدود دو دهه است که از مناقشه هسته‌ای اجتناب کرده اند. هر چند استفاده هند از این تسلیحات در آزمایش‌های کنترل شده، تحریم‌هایی از سوی آمریکا برای این کشور به دنبال داشته است.

اسرائیل: ۹۰

ظرفیت هسته‌ای اسرائیل یک راز است. نکته‌ای که از طرف رژیم صهیونیستی به رغم برخورداری از حمایت آمریکا و انگلیس، نه رد و نه تایید می‌شود. با این حال طبق تخمین‌های انجام شده این رقم می‌تواند به ۹۰ کلاهک هسته ای برسد.

نکته قابل توجه اینکه آسوشیتدپرس بر اساس عکس های گرفته شده توسط ماهواره ها، از ساخت یک تاسیسات هسته ای در سال گذشته خبر داد.

کره شمالی: ۲۰

کره شمالی با توجه به نخستین آزمایش در سال ۲۰۰۶، بی تجربه‌ترین کشور در استفاده از سلاح‌های هسته ای است.  این کشور در هفته های اخیر، تسلیحات جدیدی را آزمایش کرد که انتقادات طرف‌های غربی را برانگیخت.  

آمریکا برای سال‌ها در تلاش است تا رشد تسلیحات کره شمالی را محدود کند. با این حال تلاش های جورج دبلیو بوش، باراک اوباما، دونالد ترامپ و جو بایدن بی نتیجه مانده است و این کشور آسیایی همچنان به تقویت زرادخانه خود ادامه می‌دهد.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

منبع روس: آمریکا به اوکراین در توسعه تسلیحات هسته‌ای کمک کرده است

تهران- ایرنا- یک منبع آگاه روسیه اعلام کرد که آمریکا احتمالا به اوکراین در فعالیت‌هایش در مسیر…

کره جنوبی و آمریکا آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ را محکوم کردند

تهران – ایرنا – نمایندگان ارشد هسته ای کره جنوبی و آمریکا روز شنبه جدیدترین آزمایش موشکی کره…

سرخط اخبار جهان

اعتصاب یک روزه بانک‌ها در لبنان

تهران-ایرنا- اتحادیه بانک‌ها در لبنان (تشکل غیردولتی) در بیانیه‌ای…

هند همکاری با نیروهای دریایی ترکیبی مستقر در بحرین را آغاز کرد

تهران- ایرنا- هند به طور رسمی همکاری با ارتش چندجانبه مستقر در بحرین…

اولین کامیون سوخت پس از آتش بس وارد غزه شد

تهران-ایرنا- پس از اجرایی شدن توافق آتش بس بین رژیم صهیونیستی و جنبش…

 انفجار زاغه مهمات در نجف اشرف

تهران-ایرنا- پایگاه خبریسرایا القدس از وقوع یک انفجار در یک زاغه…

تعداد کل بمب‌های هسته‌ای جهانکدام کشور بیشترین بمب اتمی را در اختیار دارد ؟ نقشه

ایندیپندنت در گزارشی فهرست کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای و تعداد بمب‌های اتمی موجود در زرادخانه‌های آن‌ها را منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی فهرست همه کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای و تعداد بمب‌های اتمی موجود در زرادخانه‌های آن‌ها را منتشر کرد. در این گزارش آمده تعداد کل بمب‌های جهان ۱۴ هزار و ۹۹۵ بمب است.

نگارنده گزارش به نقل از واشنگتن پست مدعی شده است: کره شمالی ممکن است ۳ برابر تعدادی که کارشناسان نظامی برآورد کرده‌اند، بمب هسته‌ای در اختیار داشته باشد. براساس ادعای واشنگتن پست، گزارش ماه ژوئیه آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نشان می‌دهد کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، حدود ۶۰ بمب هسته‌ای در اختیار دارد. این در حالی است که اندیشکده «انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» (سیپری) در همین ماه این رقم را بین ۱۰ تا ۲۰ بمب تخمین زده بود. گزارش دیگری از واشنگتن پست نشان می‌دهد کره شمالی که اکنون پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد با تحریم یک میلیارد دلاری بین‌المللی مواجه است، موفق به ساخت نمونه مینیاتوری کلاهک هسته‌ای –قابل جاسازی در موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای این کشور– شده است. در این گزارش همچنین ادعا شده است آزمایش‌های اخیر موشکی کره شمالی نشان داد که شهرهای نیویورک و واشنگتن نیز در تیررس موشک‌های این کشور قرار دارند. 

در ادامه گزارش با اشاره به تیرگی بیش از پیش روابط مسکو-واشنگتن به سبب بحران سوریه و دخالت (ادعای)ی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، آمده است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با یک‌هزار میلیارد دلار برای مدرن‌سازی و توسعه تسلیحات هسته‌ای این کشور اختصاص داده است. همین امر موجب شده است تا روسیه نیز به فکر توسعه زرادخانه هسته‌ای خود بیفتند. ترامپ در واکنش به اقدام کرملین از از اصطلاح «رقابت تسلیحاتی» استفاده کرد. به همین دلیل، دانشمندان اتمی ساعت «روز قیامت» را که نماد نزدیکی به جنگ نابودگر هسته‌ای است، ۳۰ ثانیه جلو کشیدند و آن را بر روی دو و نیم دقیقه به نیمه شب (زمان وقوع جنگ اتمی) قرار دادند.

در ادامه گزارش، نقشه‌ای که تعداد بمب‌های اتمی جهان را نشان می‌دهد، آمده است؛

براساس این نقشه، روسیه با مجموع ۷ هزار بمب هسته‌ای، دارای بیشترین تعداد بمب هسته‌ای در میان کشورهای دارای زرادخانه اتمی است. آمریکا با مجموع ۶ هزار و ۸۰۰ بمب اتمی در جایگاه دوم قرار گرفته است. فرانسه (با ۳۰۰ بمب هسته‌ای)، چین (با ۲۷۰ بمب هسته‌ای)، انگلیس (با ۲۱۵ بمب هسته‌ای)، پاکستان (با ۱۴۰ بمب هسته‌ای) و هند (با ۱۳۰ بمب هسته‌ای) به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

تعداد بمب‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی نیز ۸۰ بمب تخمین زده شده است. همچنین، طبق این نقشه، کره شمالی دارای ۶۰ بمب هسته‌ای است.

انتهای پیام

تعداد بمب اتم کشورها