تابلو عرش بر زمین افتاد


تابلو عرش بر زمین افتاد

اثر جدید استاد روح الامین با نام ” عرش بر زمین افتاد” مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.


تابلو عرش بر زمین افتاد

تابلوی عرش بر زمین افتاد رونمایی شد زنده نگه داشتن داغ عاشورا با زبان هنر

تابلوی عرش بر زمین افتاد با موضوع آخرین ساعات زندگی امام حسین (ع) اثر حسن روح‌الامین طی مراسمی در موزه‌ هنر‌های معاصر رونمایی شد.

سرویس تجسمی هنر آنلاین: مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثر نقاشی حسن روح‌الامین با عنوان عرش بر زمین افتاد که بیانگر آخرین ساعات زندگی حضرت سید‌الشهدا(ع) است، با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و هنرمندان و چهره‌های فرهنگی چون مسعود شجاعی‌طباطبایی، آریا عظیمی‌نژاد، حسین رجبی دوانی کارشناس تاریخ، با اجرای امیرحسین مدرس در موزه هنرهای معاصر ایران برگزار شد.

در فضای معاصر کمتر کسی به این موضوع پرداخته است

در ابتدای این مراسم مجید ملانوروزی سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: فرهنگ و هنر ایرانی همواره با موضوعات دینی و مذهبی همراه بوده است و راز ماندگاری این هنر در همراهی با هنرهای عاشورایی و مذهبی است.

وی افزود: در فضای معاصر ما کمتر به این شکل به این موضوع پرداخته می‌شود به همین جهت علت انتخاب ما بر اساس همین بود و جای خوشحالی دارد که نسل جدید ما با هنرمندی چون حسن روح الامین که تجربه بسیاری در حوزه انعکاس وقایع عاشورایی و مذهبی دارد، همراه شده است.

ملانوروزی گفت: این هنرمند آثار بی‌نظیری دارد و امیدوارم صورت و تکنیک کارها با مخاطبان ارتباط برقرار کند، مسئله‌ای که قطعا رخ می‌دهد.

مدیر موزه هنرهای معاصر یادآور شد: هنرهای دینی قطعا با ترکیب‌بندی خاصی که از فضای مذهبی و اسلامی نشأت گرفته، همراه است  اما غالب آثار در این حوزه رئالیسم هستند و امروز جوانان مستعدی چون حسن روح‌الامین با آثارشان نشان داده‌اند که می‌شود اثری مناسب و تکنیکی انجام داد و هم محتوای ویژه‌‌ای را تولید کرد.

تاثیرگذاری آثار عاشورایی بر هنرمند و غیر هنرمند

در ادامه حسین رجبی دوانی کارشناس تاریخ گفت: امروز روز ورود کاروان اسرا به شام است و روزی که حزن ائمه باز هم در آن تجدید می‌شود.

وی افزود: در همین راستا جا دارد از همه به سهم خودم بابت رونمایی و توجه به این اثر فاخر و انقلابی  تقدیر و تشکر کنم؛ آثاری که به قول برادر هنرمندم به وسیله آن هنر و استعدادش را در زمینه ترویج معنویت گذاشته است چرا که خیلی‌ها دارای استعداد و توانایی هستند اما توفیق صرف آن را در این جهت ندارد.

این کارشناس تاریخ گفت: من اگرچه هنرمند نیستم ولی حس و حال معنوی که این آثار دارند هر شخصی را چه باسواد، چه بی‌سواد و چه هنرمند چه غیرمتخصص را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

رجبی دوانی اظهار داشت: باید همین جا یادآوری کنیم که آثار این چنینی که در حوزه هنر ارائه می‌شوند، قطعا از لحاظ میزان تاثیرگذاری بالایی برخوردارند. همچون آثار بزرگانی که در عرصه فقه و کلام تالیفاتی دارند. مصداق این امر صحبت مقام معظم رهبری در خصوص تابلوی عاشورایی استاد فرشچیان است که در مورد آن گفتند من هر زمانی این تابلو را می بینم، گریه می‌کنم.

بعضی از زخم ها هیچ گاه التیام نمی یابند

در بخش دیگری از این برنامه آریا عظیمی‌نژاد در خصوص حسن روح الامین و آثارش گفت: در این اتفاق خاصیتی وجود دارد که آن دیدن لحظاتی است که تنها به دانستن تاریخ و تکنیک بستگی ندارد و بلکه به حس و درک درونی فرد برمی‌گردد.

وی افزود: بعضی از زخم‌ها به دلایلی هیچ‌گاه التیام نمی‌یابند و عاشورا هم همین‌گونه است. حال این زخم در وجود برخی از هنرمندان نیز وجود دارد. به همین جهت وقتی به این وسیله به آنها اجازه داده می‌شود تا صحنه‌هایی از این واقعه را ببینند، می‌دانم که چه فشاری از لحاظ روحی و جسمی به آنها وارد می‌شود و من امروز خوشحالم که در اینجا برادر و  دوستی را پیدا کرده‌ام که نگاهش خیلی شبیه من است.

گرفتن نام اثر از شعر مقبل کاشانی

پس از این امیرحسین مدرس در بخش دیگری از آیین‌ رونمایی در خصوص انتخاب عنوان اثر  به سروده مقبل کاشانی اشاره کرد و گفت:  عرش بر زمین افتاد عنوانی است که از ترکیب بند مقبل کاشانی برگرفته شده است. قطعه‌ای که در آن می‌گوید: بلند مرتبه شاهی ز زین زمین افتاد، اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد در ادامه مدرس چند بیت از این ترکیب بند را با لحن و آهنگ خواند.

در ادامه این برنامه مادر شهید مدافع حرم امیر سیاوشی؛ شهیدی که در ۲۹ آذر ۹۴ در جنوب حلب به شهادت رسید به ایراد سخنرانی درباره فرزندش پرداخت و بعد از سخنان این مادر شهید از تابلوی عاشورایی حسن روح الامین رونمایی شد.

روایت عظمت یک حادثه  در میان فیگورهای مواج

اثر حسن روح الامین  با تکنیک رنگ روغن روی بوم در ابعاد سه در چهار متر خلق شده است. در این نقاشی استفاده از رنگ‌های خشن پیش از ورود به جهان اثر مخاطب را با پیش فرض‌ها و نشانه‌های واقعه همسان و از دریچه واقعیت تثبیت شده به سمت درک روایت‌گری تابلو رهنمون می‌کند.

در حقیقت روح الامین در این تابلو با استفاده از تکنیک‌های نگارگری، شخصیت‌هایی را به تصویر کشیده که در سطح اثر به صورت مواج حرکت می‌کنند.این ظاهر مواج در نگاه اول بر اضطراب و حادثه عظیمی که در حال رخ دادن است می‌افزاید و در پس آن حضور امام حسین(ع) با پیکری زخم خورده و سری به زیر افتاده در میانه تابلو و به عنوان یک نقطه طلایی این حرکت مواج را به یک نقطه ختم می‌کند که در آن مهم‌ترین اتفاق در حال رخ دادن است.

همزمان و در کنار رونمایی از اثر عرش بر زمین افتاد تعداد ۹ اثر نقاشی عاشورایی از این هنرمند با عنوان‌های؛ قاهرالعدو، آخرین سرباز لشگر، علی‌اکبر(ع)، ویرانه‌ی شام، اول مظلوم، شیرین‌تر از عسل، علقمه، آتش پرستارم شده و آیا تو برادر منی، در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

تابلو عرش بر زمین افتاد