بزرگترین پرچم جهان


بزرگترین پرچم جهان

پرچم به عنوان نماد ملی هر کشور و سمبل اتحاد و همبستگی مردم آن کشور که نشان‌دهنده اجتماع قومیت‌ها و گویش‌ها و رنگ‌ها در یک سرزمین واحد است همواره مورد توجه بوده و امروزه همه کشورها در تلاش‌اند تا در زمینه پرچم‌شان رکوردهایی مانند بزرگ‌ترین پرچم‌های جهان، بلندترین پرچم جهان، طویل‌ترین پرچم جهان و… برجای گذارند.


بلندترین پرچم‌ها در کدام شهرها آسمان‌خراشی می‌کنند؟

پرچم به عنوان نماد ملی هر کشور و سمبل اتحاد و همبستگی مردم آن کشور که نشان‌دهنده اجتماع قومیت‌ها و گویش‌ها و رنگ‌ها در یک سرزمین واحد است همواره مورد توجه بوده و امروزه همه کشورها در تلاش‌اند تا در زمینه پرچم‌شان رکوردهایی مانند بزرگ‌ترین پرچم‌های جهان، بلندترین پرچم جهان، طویل‌ترین پرچم جهان و… برجای گذارند.

حتی در این‌باره تا جایی پیش می‌رود که این شاخصه‌ها در مکان‌های مختلف مانند بلندترین پرچم کوهستانی، بزرگ‌ترین پرچم که در میان آب‌های یک کشور برافراشته شده، بلندترین پرچم که در میدان یک شهر می‌تواند بنا شود و… توجه می‌کنند و همگی ابداعات و نوآوری‌هایی است که کشورها ایجاد کرده‌اند و همین تنوع نیز باعث شده است تا یک رده‌بندی دقیق برای «ترین‌های» پرچم‌ها در جهان وجود نداشته باشد. به همین دلیل نیز شاهد آن هستیم آمارها در این زمینه متفاوت‌اند. با این وجود در این گزارش تلاش شده با گردآوری اطلاعاتی از پرچم‌های بزرگ دنیا برخی از عجیب‌ترین پرچم‌هایی که تاکنون ساخته و افراخته شده را معرفی کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شاید بتوان بزرگ‌ترین پرچم دنیا را پرچمی دانست که در شارجه امارات با مساحت ۲ هزار و ۴۴۸ متر و ۵۶ سانتی‌متر است که در روز ملی این کشور توسط ۴ هزار دانش آموز حمل شده است. 

در هند نیز نصب پرچمی با ۳۸.۵ متر و عرض ۲۵ متر در شهر بلگاوی که در ارتفاع ۱۱۰ متری صورت گرفت یکی از عجیب‌ترین پرچم‌ها در این کشور و دنیا محسوب می‌شود. این پرچم ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و از طریق یک سیستم عامل الکترومکانیک از زمین برداشته و روی پایه قرار گرفت. دکل این پرچم ۳۶ تن وزن داشت و نصب این پرچم ۱۵ روز زمان برد!

پرچم‌هایی که در نوع خود بی‌نظیرند

اما بزرگ‌ترین پرچم آمریکا که در سراسر جهان تاکنون به اهتزاز درآمده ۷۵ متر طول دارد و حدود یک و نیم تن وزن آن است. این پرچم رکورد جهانی گینس را در اختیار دارد و به عنوان یک «ابرپرچم» شناخته می‌شود و برای ساخت آن ۸۰ هزار دلار هزینه شده است. این پرچم می‌تواند تقریبا کل یک زمین فوتبال را پر کند و هر ستاره روی این پرچم به اندازه مساحت مورد نیاز برای ایستادن ۳ مرد متوسط‌الجثه است.

عربستان سعودی نیز در شهر ریاض پرچمی را که گفته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین پرچم‌های دنیاست سال گذشته برافراشته است. این پرچم ۴۰۰ متر طول و ۳۵۰ متر عرض دارد؛ اما امسال شاید بزرگ‌ترین پرچم جهان در امارات متحده عربی رونمایی شود. این پرچم که قرار است در اکسپو ۲۰۲۰– در صورتی که دبی میزبان این مراسم باشد – استفاده شود یک کیلومتر طول و ۵۰۰ متر عرض دارد و گفته شده ۱۱.۷ میلیون درهم نیز هزینه ساخت آن شده است. این پرچم ۱۰۷ تن وزن خواهد داشت. برخی نگرانی‌ها البته از ساخت این پرچم وجود دارد. در تولید پرچم‌های با ابعاد بزرگ احتمال بروز خطا وجود دارد. به عنوان مثال در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۰، لبنان بزرگ‌ترین پرچم جهان را که در حدود ۶۶ هزار مترمربع مساحت داشت رونمایی کرد؛ اما هنگام نصب مشخص شد این پرچم دقیقا به شکل مربع نیست. این پرچم ۶ تنی که ۲۰ ماه برای آن زمان صرف شده بود به هنگام نصب نهایی با مشکل روبرو شد.

قطر نیز بزرگ‌ترین پرچم خود را که ۱۰۱ هزار متر مربع است (۵۰۹ متر طول و ۲۰۰ متر عرض)  و در رکوردهای جهانی گینس ثبت شده در قلب پایتخت خود قرار داده و از آن به عنوان «پرچم قدردانی و وفاداری» یاد می‌کند.

اما در کنار این آمار و ارقام شناخت بلندترین پرچم‌های دنیا هم می‌تواند حائز اهمیت باشد. بر اساس رده‌بندی گینس، بلندترین پرچم دنیا که در ارتفاع ۱۷۰ متری قرار گرفته در عربستان سعودی و در شهر جده قرار گرفته است. برای ساخت پایه این پرچم حدود ۵۰۰ تن فولاد به کار گرفته شده است.

البته لازم به ذکر است در این میان کشور ایران نیز در زمینه ساخت بزرگ‌ترین پرچم‌ها از غافله جا نمانده است و تلاش کرد تا با ساخت پرچمی بزرگ در کشور، خاورمیانه و جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. به طوری که سال ۹۱ بزرگ‌ترین پرچم ایران در بوستان طالقانی در اراضی عباس آباد در ارتفاع ۱۵۰ متری نصب شده است. پرچمی که ۴۲ در ۲۴ متر است که مساحت آن به هزار متر مربع می‌رسد و هر سال با فرارسیدن روزهای محرم و صفر جای خود را به پرچمی سیاه‌رنگ با همین مساحت می‌دهد و به منظور استقبال از محرم به اهتزاز در می‌آید. این دو پرچم به عنوان سومین پرچم بزرگ جهان و نخستین پرچم  ایران شناخته می‌شود و تقریبا از هر نقطه تهران اگر هوا آلوده نباشد و نسیمی در حال وزیدن باشد به چشم خواهد آمد.

… بزرگترین پرچم های جهان …

بزرگترین پرچم جهان