برای از بین بردن شپشک برنج


برای از بین بردن شپشک برنج

با مطالعه ی این مقاله شپشک برنج را بیش تر بشناسید و با به کاربردن روش های ساده و طلایی گفته شده، برای همیشه برنج خود را از دست این حشرات مزاحم حفظ کنید.


دانستنی‌ها, مقالات برنج

روش های جلوگیری و از بین بردن شپشک برنج در خانه

آیا تا به حال این تجربه را داشته‌اید که بعد از باز کردن کیسه‌ برنجتان، با تعداد زیادی شپشک در آن روبه رو شده باشید؟ احتمالا بعد از دیدن این شپشک‌ها نگران شده‌اید و سوالات زیادی در ذهنتان ایجاد شده است؛ مثل این‌ که این حشرات از کجا وارد برنج شده‌اند، آیا خطری دارند، چه طور می‌توان از ایجاد آن‌ها جلوگیری کرد یا در صورت ایجاد، چگونه می‌توان آن‌ها را از بین برد؟

نگران نباشید. این مشکل در برنج‌ ایرانی کاملا متداول است و این برنج‌ها در صورت قرارگیری در شرایط خاص، ممکن است در مدت کوتاهی شپشک بزنند. در این مقاله ما به طور کامل به تمام سوالاتتان درباره‌ شپشک برنج پاسخ می‌دهیم. پس با ما همراه باشید تا برای همیشه از شر این موجودات کوچک مزاحم خلاص شوید.

شپشک برنج چیست؟

شپشک برنج که برخی آن را با نام حشره یا جوجوی برنج هم می‌شناسند، با نام علمی Si ophilus o yzae و نام عمومی Rice weevil آفت کوچکی است که به برخی محصولات از جمله برنج، گندم و ذرت می‌زند و از آن‌ها تغذیه می‌کند.

از نظر ظاهری، شپشک برنج یک حشره با سری خرطومی شکل و به رنگ قهوه‌ای تیره با طول ۳ تا ۵ میلی‌متر است. این حشره دارای بال بوده و می‌تواند پرواز کند؛ بنابراین ممکن است آن را در نقاط دیگر منزلتان نیز مشاهده کنید.

معمولا مراحل رشد این آفت تا قبل از تبدیل شدن به شپشک برنج بالغ، داخل دانه‌ برنج صورت می‌گیرد؛ برای همین معمولا تا قبل از ایجاد شپشک بالغ، ممکن است متوجه وجود این حشره در برنج خود نشوید.

شپشک برنج از کجا می‌آید؟

ممکن است در هر یک از مراحل کاشت، داشت تا برداشت و انبارکردن برنج، تخم این حشرات روی گیاه برنج قرار گیرد. حال اگر برنج را در شرایط مناسب برای رشد آن‌ها قرار دهیم، فعالیتشان آغاز شده و تکثیر می‌شوند و بعد از مدتی کیسه برنج پر از شپشک برنج می‌شود.

گرما و رطوبت دو عامل تاثیرگذار بر رشد سریع شپشک برنج هستند. بنابراین نگهداری برنج در مکان خنک و فاقد رطوبت، سبب کاهش سرعت رشد و تکثیر شپشک برنج می‌شود.

آیا شپشک برنج خطرناک است؟

از نظر پزشکی این حشرات بیماری‌ زا نبوده و کاملا برای انسان بی‌خطر هستند و تنها آسیب آن مربوط به برنج می‌شود؛ به طوری که اگر این حشرات برای مدت طولانی در برنج بمانند، سبب پودر شدن و از بین رفتن برنج می‌شوند.

ولی قطعا هیچ کس دوست ندارد برنجی را مصرف کند که در آن شپشک باشد. دقت داشته باشید که دلیلی ندارد پس از مشاهده‌ شپشک در برنج، آن برنج را دور بریزید. شما به راحتی می‌توانید با به کاربردن راهکارهای زیر از ایجاد و یا تکثیر این حشرات جلوگیری کنید و یا در صورتی که برنج شما شپشک زده، آن را پاکسازی کنید و جلوی رشد مجدد آن را بگیرید.

روش‌های جلوگیری از شپشک برنج

مهم‌ترین راه حلی که برای پیشگیری از ایجاد شپشک برنج وجود دارد، این است که نکات نگهداری از برنج را بدانیم و رعایت کنیم. ما در مقاله‌‌ دیگری از سایتمان با عنوان “نکات نگهداری برنج خام در خانه”  به راهکارهای کلیدی برای جلوگیری از حشره زدن برنج اشاره کرده‌ایم. به صورت خلاصه این راهکارها شامل موارد زیر است:

۱- در هنگام خرید برنج، دقت کنیم که آن برنج فاقد کرم و شپشک باشد.

۲- برنج را در ظرف مناسب به ویژه کیسه‌های نخی نگهداری کنیم.

۳- برنج را در مکان خشک و خنک نگه داریم. (رطوبت و گرما دو عامل اساسی برای ایجاد و رشد شپشک برنج است)

۴- بین کیسه برنج با زمین و دیوار فاصله‌ای برای جلوگیری از نفوذ حشرات و انتقال رطوبت از زمین و دیوار به برنج، ایجاد کنیم.

۵- از همان ابتدا یک یا دو مورد از چیزهایی را که سبب جلوگیری از رشد شپشک برنج می‌شود، درون کیسه برنج قرار دهیم. مانند:میخک، حبه سیر، فلفل تند و خشک، نمک، برگ درخت گردو و …

۶- در کیسه‌ی برنج خود از جذب کننده‌ی اکسیژن استفاده کنیم.

۷- سعی کنیم تا حد امکان از خرید حجم زیاد برنج خودداری کنیم.

۸- برنج را از جایی بخریم که مطمئن باشیم برنجی را ارائه می‌دهند که کاملا در کارخانه خشک شده و فاقد رطوبت است؛ چون برنجی که رطوبت دارد خیلی زودتر شپشک می‌زند.

ما در درکام اطمینان حاصل می‌کنیم که برنج‌هایی که عرضه می‌کنیم، هم فاقد هر نوع حشره‌ای باشند و هم به میزان کافی خشک شده باشند تا زود دچار شپشک نشوند. به علاوه برای این که خیالتان از کیفیت، مرغوبیت و فاقدحشره بودن برنج راحت شود، برایتان امکان خرید بسته تست برنج را نیز فراهم کرده‌ایم تا پس از اطمینان از کیفیت برنج‌ خرید کنید.

در صورت خریداری برنج در حجم زیاد چگونه آن را از رشد و نفوذ حشرات در امان نگه داریم؟

بهتر است تا حد امکان از خرید حجم زیاد برنج خودداری کنیم ولی در صورت خرید باید همیشه حواسمان به آن باشد. سعی کنیم حتما آن را در کیسه‌های نخی ۵ الی ۱۰ کیلویی نگهداری کنیم، کیسه‌ها را با فاصله از هم و از زمین و دیوار قرار دهیم، حتما هر چند وقت یک بار کیسه‌ها را جابه جا کنیم و مدام کیسه‌ها را چک کنیم که شپشک نزده باشند چون حتی اگر برنج یک کیسه  شپشک زده باشد، به بقیه هم منتقل می‌شود.

بهترین روش از بین بردن شپشک برنج

ممکن است شما پس از دیدن شپشک در برنجتان و پرسیدن روش‌های از بین بردن آن از دیگران، با پیشنهادهای مختلفی رو به رو شوید. ازجمله این پیشنهادات می‌تواند شامل الک کردن برنج، پهن کردن آن زیر نور آفتاب و… باشد اما هیچ یک از این راهکارها به راحتی، سرعت و تاثیرگذاری روشی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم، نیست.

برای استفاده از این روش تنها به یک پنکه و ظرفی با دیواره‌ی بلند مانند تشت یا سطل نیاز است. در این روش در یک فضای باز مانند حیاط یا بالکن، ظرف را با فاصله‌ی کم در زیر پنکه قرار می‌دهیم. اکنون از قسمت بالای پنکه، برنج را ذره ذره متمایل به جلو با زاویه‌ی مناسب می‌ریزیم طوری که برنج که سنگین‌تر است، در ظرف ریخته و شپشک‌ها که سبک‌ترند، به دورتر و خارج از ظرف پرتاب شوند. برای این که تاثیر این روش بیش‌تر باشد و برنج کاملا از شپشک‌ها پاک شود، می‌توان این کار را دو بار انجام داد.

حتما این روش را باید در فضای باز انجام داد در غیر این صورت ممکن است شپشک‌ها دوباره به برنج یا به محیط خانه برگردند.

سایر روش‌های از بین بردن شپشک برنج

علاوه بر روش بالا، راهکارهای دیگری نیز برای خلاصی از شپشک برنج وجود دارد. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

۱- پهن کردن برنج در آفتاب

حشرات برنج از نور فراری‌اند؛ با این کار این حشرات برای فرار از نور از برنج خارج می‌شوند؛ اما عیب این روش این است که اگر برنج برای مدت طولانی در آفتاب بماند، پوک می‌شود.

۲- پهن کردن برنج در جای خنک

به دلیل عیبی که روش قبل داشت، بهتر است برنج را در سایه یا زیر کولر پهن کنیم و در آن نمک، برگ بو، برگ چریش و یا میخک قرار دهیم. این حشرات به دلیل دوست نداشتن سرما و هم‌چنین فراری بودن از موارد گفته شده، از برنج خارج می‌شوند.

۳- نگهداری برنج در فریزر

با قرار دادن برنج شپشک زده در فریزر به مدت کوتاه، احتمالا حجم زیادی از حشرات آن نابود می‌شود ولی نباید برنج را به مدت طولانی در فریزر قرار داد چون سبب خرد شدن آن می‌شود.

۴- استفاده از آب جوش

در صورتی که حجم برنج شپشک زده شما کم است، می‌توانید برای از بین بردن شپشک‌های آن، از آب جوش استفاده کنید؛ زیرا ریختن آب جوش روی برنج، سبب کشته شدن شپشک‌ها و تخم آن‌ها می‌شود.

برای استفاده از این روش، کافی است در زمان شستن برنج، به آن کمی آب جوش اضافه کنید و بگذارید چند لحظه بماند. با این کار، حشرات درون آن کشته شده، روی آب شناور می‌شوند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را از برنجتان جدا کنید.

۵- بردن برنج به کارخانه برنجکوبی

هم‌چنین اگر مسیرتان به شمال می‌خورد می‌توانید برنج خود را به یک کارخانه برده تا آن‌ها با استفاده از دستگاه بوجاری، برنج را الک کنند. با استفاده از این روش شپشک‌های برنج در دستگاه جدا شده و برنج شما پاک می‌شود.

بهترین روش جلوگیری از رشد مجدد شپشک برنج بعد از پاکسازی

قبلا گفتیم که می‌توان برای جلوگیری از رشد شپشک برنج از نمک استفاده کرد اما باید در نظر داشته باشیم که نمک به تنهایی در طولانی مدت، باعث خردشدن برنج می‌شود. برای این که این اتفاق نیفتد متناسب با حجم برنج خود مقداری آرد و نمک را به نسبت ۲ به ۱ با هم مخلوط می‌کنیم. (مثلا اگر از یک پیمانه آرد استفاده کردیم در مقابل از نصف پیمانه نمک استفاده می‌کنیم.)بعد از این که مخلوط شدند، مقداری آب به آن اضافه می‌کنیم تا حالت خمیری پیدا کند و حال از این خمیر، گلوله‌های کوچک گردی ایجاد کرده و سپس این گلوله‌ها را با قرار دادن در آفتاب یا روی بخاری کاملا خشک می‌کنیم. پس از این که کاملا خشک شدند یک کیسه نخی ۵ الی ۱۰ کیلویی برنج را می‌گیریم و کمی در آن برنج می‌ریزیم(مثلا یک سوم) و سپس تعدادی از این گلوله‌ها را روی آن قرار می‌دهیم و همین کار را تا پرشدن کامل کیسه طی چند مرحله انجام می‌دهیم. با این کار احتمالا دیگر اثری از حضور مجدد شپشک‌ها در برنج خود نمی‌بینید.

این گلوله‌های نمکی باید کاملا خشک شوند؛ در غیر این صورت خودشان سبب خرابی برنج می‌شوند.

سایر روش‌های جلوگیری از رشد مجدد شپشک برنج

۱- عوض کردن گونی برنج پس از پاکسازی آن از وجود حشرات

۲- قرار دادن جعبه کبریت در کیسه برنج به دلیل تنفر حشرات برنج از گوگرد

۳- قراردادن مواد با بوی تند در کیسه برنج مانند فلفل قرمز خشک شده، میخک و …

از قرص برنج استفاده نکنید

قرص برنج ماده‌ای است که تقریبا ۱۰۰درصد شپشک‌ها را از بین می‌برد اما نکته‌ مهم در مورد آن این است که این قرص حاوی یک سم بسیار خطرناک است و در صورت استفاده غلط از آن، این سم وارد برنج شده و می تواند سبب مسمویت یا حتی مرگ افراد شود. بنابراین توصیه می‌شود به هیچ وجه از این ماده برای از بین بردن شپشک ها در خانه، استفاده نکنید.

نکات استفاده از قرص برنج در خانه

هرچند ما در درکام بهترین روش خلاصی از شپشک برنج که با استفاده از پنکه است را به شما گفته‌ایم و توصیه می‌کنیم از قرص برنج استفاده نکنید، اما نکات لازم برای استفاده از قرص برنج را ذکر کردیم تا اگر استفاده کردید،خطری شما را تهدید نکند.

در صورتی که تصمیم گرفتید از قرص برنج استفاده کنید، به شما توصیه می‌کنیم قرص برنج را در چند لایه قرار دهید تا از خطرات احتمالی آن در امان بمانید. بهتر است قرص برنج را در یک دستمال کاغذی قرار داده و سپس آن را در یک جعبه کبریت که از قبل چند سوراخ در آن ایجاد کرده‌اید قرار دهید و برای محکم کاری جعبه کبریت را در یک نایلون که چند سوراخ برای تبادل هوا در آن ایجاد کرده‌اید قرار دهید و سپس آن را وسط برنج خود گذاشته و برنج را در یک کیسه نایلونی محکم قرار دهید و درب آن را گره بزنید.

به هیچ وجه قرص برنج را در تماس مستقیم با برنج خود قرار ندهید در غیراین صورت سبب مسمویت و مرگ می‌شود.

بهتر است این کیسه را در بالکن و یا حیاط قرار دهید. سپس بعد از ۲۴ یا ۴۸ ساعت درب نایلون را باز کنید و اجازه دهید تا هوای سمی داخل نایلون و برنج تخلیه شود و سپس با درآوردن قرص برنج می‌توانید از برنج استفاده کنید.

توصیه می‌کنیم که هنگام کار با قرص برنج از دستکش و ماسک استفاده کنید و به هیچ وجه قرص برنج را استشمام نکنید.

امیدواریم با به کارگیری راهکارهای این مقاله، برنج خود را از دست شپشک های موذی حفظ کنید.

شما می‌توانید برای خرید برنج ایرانی باکیفیت و مرغوب روی دکمه زیر کلیک کنید.

سوالات متداول در مورد شپشک برنج

در این بخش ما به طور خلاصه و با توجه به متن بالا، به چند سوالی که اکثر افراد در مورد شپشک برنج دارند، پاسخ داده‌ایم:

آیا شپشک برنج خطرناک است؟

از نظر پزشکی این حشرات هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارند ولی وجود طولانی‌مدت آن‌ها در برنج می‌تواند سبب پودرشدن و از بین رفتن برنجتان شود.

بهترین روش جلوگیری از ایجاد شپشک برنج چیست؟

گرما و رطوبت دو عامل تاثیرگذار بر رشد شپشک برنج هستند. بنابراین نگهداری برنج در مکان خنک و فاقد رطوبت، می‌تواند تا حد زیادی از رشد شپشک برنج جلوگیری کند.

شپشک برنج چگونه در برنج ایجاد می‌شود؟

تخم این حشره ممکن است در هر یک از مراحل کاشت، داشت، برداشت و انبارکردن برنج، روی برنج قرار گیرد. اگر این برنج در شرایط خاصی قرار گیرد، ممکن است این حشرات شروع به رشد کرده و در مدت کوتاهی تمام کیسه برنجتان را در برگیرند.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

سه‌سوته از شر شپشک برنج راحت شوید!

حشره برنج یا شپشک برنج، آفت‌های ریزی هستند که به برخی محصولات کشاورزی مانند برنج، گندم، غلات و … حمله می‌کنند و از این محصولات به عنوان غذای خود استفاده می‌کنند. این حشرات از نظر پزشکی خطرناک نیستند و موجب عفونت نمی‌شوند ولی به مواد غذایی آسیب می‌رسانند. با خواندن این مطلب از مجله دلتا می‌توانید روش‌هایی برای از بین بردن شپشک برنج را بیاموزید.

شپشک برنج چیست و چه شکلی دارد؟

این شپشک‌ها به غلات و برنج حمله کرده و سوراخ‌های ریزی را در آن‌ها به وجود می‌آورند. شپشک بالغ با سرعت از جایی به جای دیگر پرواز می‌کند و حدود ۳۰ روز زنده می‌ماند. یک شپشک در طول عمرش می‌تواند ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخم بگذارد. لارو ابتدا به شفیره و پس از ۵ تا ۱۶ روز به شپشک بالغ تبدیل می‌شود. این شپشک‌ها موجب ایجاد عفونت یا انتقال بیماری نمی‌شوند و نیش هم نمی‌زنند.

چگونه شپشک برنج را از بین ببریم؟

قرار دادن برنج در فریزر

برای از بین بردن شپشک برنج و تخم‌های آن، برنج را چهار روز در فریزر بگذارید و پس از چند روز آن را در بیاورید و بسته‌بندی کنید.

استفاده از برگ‌بو یا چریش

یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن شپشک برنج، قرار دادن برگ‌بو و برگ چریش در برنج است که حشرات را از برنج دور می‌کند.

استفاده از میخک

برای دور کردن شپشک‌ها از برنج، کمی میخک درون ظرف برنج بگذارید تا حشرات از بین بروند و از ورود آن‌ها به ظرف جلوگیری شود. گذاشتن کمی میخک در قفسه‌های نگه‌داری غذا یا آشپزخانه اجازه ورود شپشک را نمی‌دهد.

استفاده از جعبه کبریت

برای از بین بردن شپشک برنج یک جعبه کبریت داخل برنج بگذارید. گوگرد کبریت‌ها حشرات را فراری می‌دهد زیرا این حشرات از گوگرد متنفر هستند.

گذاشتن برنج در آفتاب

اگر برنج‌تان شپشک زده برنج را زیر نور آفتاب بگذارید زیرا تابش آفتاب سبب دور شدن این حشرات می‌شود. برنج شپشک زده را روی یک پارچه تمیز زیر نور آفتاب‌پهن کنید. شپشک آفتاب را دوست ندارد و دنبال جای تاریک و مرطوب است بنابراین آفتاب سبب دور شدن شپشک می‌شود.

استفاده از قرص سیر یا قرص ضد بید

یکی از روش‌های از بین بردن حشره برنج استفاده از قرص سیر یا ضد بید است. این قرص را از داروخانه‌ها و عطاری‌ها تهیه کنید و درون برنج قرار دهید.

عوض کردن گونی برنج

شپشک روی گونی برنج تخم‌گذاری می‌کند بنابراین پس از نابودی حشرات دوباره برنج را در گونی قبلی نریزید زیرا دوباره ممکن است در آن حشره رشد کند.

پیشگیری از شپشک برنج

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب شیرآلات خانه را برق بیندازید! را بخوانید.

۷۹ دیدگاه

ناشناس

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۶ ب٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۳۱ ب٫ظ

پاسخ

مهلا

۲۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۴ ب٫ظ

عالی بود

پاسخ

امیر

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۷ ق٫ظ

سلام پول خرید برنج را نداریم چه جوری روش از بین بردن شپشک را یاد بگیریم.

پاسخ

جواد

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۴ ق٫ظ

گذاشتن برنج در افتاب باعث میشه که طعم برنج عوض بشه و خراب بشه .من امتحان کردم جواب نداده فریز کردن انجام دادم عالی بود

پاسخ

ناشناس

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۱۷ ق٫ظ

پاسخ

مهر

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۲ ب٫ظ

✍ به جز یکی دو تا از راه حل ها که معقول است . بقیه راه حلها منجمله قراردادن کبریت که سمی میباشد و سریع برنج را آلوده می کند . و همچنین در آفتاب قراردادن برنج ودر فریزر قراردادن آن باعث اتلاف برنج میشود .

پاسخ

ارش

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۲۹ ب٫ظ

عالی

پاسخ

ناشناس

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۲۱ ب٫ظ

باسلام بهتر است گونی های برنج را در کیسه های پلاستیکی که هوا به برنج نرسد جاداد ودرب آنرا محکم بست تا از حجوم شپشکها مصون بماند..

پاسخ

ناشناس

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۱۶ ب٫ظ

هر کاری کنید فقط یکم کمتر میشه وکلا از بین نمیره . باید جای برنج خنک وخشک باشه رطوبت برنجرو خراب میکنه . واقعا اگر برنج یه گونی باشه که خب احتیاجی به این کارا نیست چون استفاده میشه ولی کسی که عده شان زیاد است وساایانه خرید میکنن چطوری تو فریزر بزارن اینو اصلا نفهمیدم .بهتر اینه که کم بخرید وکم بخوریدکه احتیاجی به این همه زحمت هم نباشه .البته که روسای اقتصادی ما بیشتر بفکر ما بودن ودیگر کسی زیاد خرید نمیتونه بکنه .

پاسخ

ناشناس

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۰۱ ب٫ظ

برنج آفتاب بخوره وا میره،یا بدبو میشه،بو کهنگی میده،فقط گرما میارشون،اونم من میزارم تو اتاقی که کولر هست اصلا کپک نمیزه،الان هم که کولر پذیرایی کامل روشن میزارم آشپزخونه،هیچیش نمیشه،برنج عنبر ایرانی هم میگیریم کیلو ۶۰ یا ۶۳

پاسخ

ناشناس

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۰۱ ق٫ظ

پاسخ

ایوب

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۴۵ ق٫ظ

شپشک فقط یه راه داره آن هم قرص برنج قرص برنج داخل یه پارچه بپیچ بزار داخل قوطی کبریت روی قوطی رو سوراخ ریز بزن بزار زیر دبه یا گونی برنج دوسال هم بماند چیزی نمیشه

پاسخ

احمد

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۰۹ ب٫ظ

برنج را اگر زیر آفتاب گذاشتید دیگه باید از اون برنج خداحافظی کنید یعنی موقع پخت خمیر میشه و بوی بدی میده هیچ وقت هیچ وقت برنج شپش زده را زیر آفتاب نزارید هر کاری بکنید ولی زیر آفتاب نزارید.ممنون

پاسخ

جواد

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۵ ق٫ظ

منم برام تجربه شده و حرف شما مورد تایید است

پاسخ

سعیدی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۴ ب٫ظ

سلام . خدایی چه بموقع از دک کردن حشرات برنج اطلاعات می دهید !! برادر محترم برنج کجا بود !؟

پاسخ

زری

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۰ ب٫ظ

کافیه یه چند حب سیر توی ظرف برنج بذارید تا سالها ی سال سالم میمونه .کلا توی ظرف هر حبوباتی چند حب سیر بذارید با خیال راحت هیچ حشره ای بهش نگاه هم نمیکنه مطمعن ترین تجربه شخصی .

پاسخ

مهدی توسطی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۲ ب٫ظ

خوشا بحالتان که پول دارید برنج دارید ومیخرید ومیخورید..برنج کیلویی صدو پنج هزار تومن مگر قابل خوردنه؟؟ منظورتان از برنج،، خدای ناکرده برنج خارجی هندی یا تایلندی که نیست..؟؟

پاسخ

ناشناس

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۳ ق٫ظ

کی گفته برنج ۱۵۰تومنه چرا الکی جو میدین نهابت نهایتش ۷۰۸۰تومن باشه

پاسخ

ناشناس

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۵۶ ب٫ظ

نه بابا ۶۰ تومن میگیرم

پاسخ

حمدی

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۰۶ ق٫ظ

ریختن مقداری نمک باعث کشته شدن شپشک برنج میشود که بهتر از بعضی راهکارهای شماست۔با تشکر۔

پاسخ

حمید

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۰۹ ب٫ظ

درود چرا راهنمایی غلط میکنی؟ افتاب برنج و ترد و شکننده میکنه و با این قیمت برنج…….

پاسخ

فهیمه نیکدل.

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۴۷ ب٫ظ

آفتاب برنج رو خرد میکنه.اصلا ازاین روش استفاده نکنید.من از فریزر استفاده میکنم.در کل همه حبوبات رو داخل فریزر قرار میدم دیگه سالم میمونه تا تموم بشه.

پاسخ

حسن

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۰ ب٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۲۴ ب٫ظ

پاسخ

ریحانه

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۰۴ ب٫ظ

داخل برنج سیر خشک یا پودر سیر بزنید و نمک… به هیچ وجه چیزیش نمیشه دیگه…

پاسخ

روح الله

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۰۸ ب٫ظ

چطور میگید نیش نمیزنه، امتحانش مجانیه، خارش نیش بید برنج از پشه به مراتب آزار دهنده تر است. تا وقتی از نیش آنها عاصی نشوید متوجه نیش زدن بید برنج نمی‌شوید.

پاسخ

مفید هستم

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۵ ب٫ظ

بهترین کار گذاشتن برگ گردو هستش بزارید داخل هر کیسه یک برگ

موقع ابکشی برنج هم میاد رو اب بسیار راحت

پاسخ

مونا غریبی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۱۳ ب٫ظ

با سلام ممنون از همراهی شما🌹

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۵۵ ب٫ظ

برنج آفتاب بخوره وا می‌ره امتحان کردم چند مدل برنج

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۴۹ ب٫ظ

به هیچ عنوان برنج رو تو آفتاب نزارید بو میگیره وخراب میشه.فقط شب تا صب پهنش کنید رو ملافه تو ایوان یا پشت بام قبل از تابش افتاب هم جمعش کنید.اگر باز هم حشره داشت چند شب این کارو انجام بدید همش میره بدون اینکه برنج خراب بشه

پاسخ

سیاوش

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۴۶ ب٫ظ

هیچکدام از این کارها نیاز ندارد کافی در موقع خرید برنج آن ها را در ظروف ۴لیتری طلقی روشن که درب آنها کامل بسته می‌شود ونفس کش‌ندارد قرا ر دهید تا ۱۰ سال هیچگونه آفتی ندارد

پاسخ

مونا غریبی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۱۳ ب٫ظ

ممنون از راهنمایی و پیشنهاد شما مخاطب عزیز🌹

پاسخ

مهرداد

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۵۳ ب٫ظ

سلام اگر برنج رو در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید برنج می‌شکند .این راه رو استفاده نکنید ولی پهن کردن برنج در جای سایه وخنک باعث از بین رفتن شپشک می‌شود.

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۴۱ ب٫ظ

ده دقیقه بگذا ید روی کاشی داغ پهن کنید تا حشرات خارج شوند برنج چا به جا کنید فقط ده دقیقه بگذارید بیشتر نه. و بعد تو دبه محکم ببندید بگذارید یخچال تا تخم ریری متوقت شود .

تو افتاب هم بیش تر از ده دقیقه تباسد چون اگر بیشار از ده دقیقه بگذارید ان برنچ دیگر قابل پختن نبستن

پاسخ

مونا غریبی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۱۲ ب٫ظ

ممنون از همراهی شما 🌹

پاسخ

ناشناس

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۳۸ ق٫ظ

سلام ، نیازی به این همه تشکیلات نداره ،کافیه بریزید تو شیشه نوشابه یا شیشه اب معدنی روی اون هم یه مقدار نمک بریزید درش رو محکم ببندید ،همین

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۴۰ ب٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۴۰ ب٫ظ

ب هیچ عنوان برنج رو توی آفتاب نذارید چون کامل خورد میشه و فقط میشه باهاش اش و شله زرد و ..درست کرد

پاسخ

فاطمه نادری

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۲۷ ب٫ظ

پاسخ

زهره

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۲ ق٫ظ

مطلبی که در مورد برنج نوشتید خیلی خوب بود

پاسخ

مونا غریبی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۱۰ ب٫ظ

با تشکر از همراهی شما🌹

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۲۵ ق٫ظ

پاسخ

مریم

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۰ ق٫ظ

به هیچ عنوان نباید برنج را در آفتاب قرار بدهید چون بعد از آفتاب خوردن فقط به درد شیربرنج یا شله زرد میخوره راه درست اینه که هنگام شب برنجها رو در تراس یا پشت بام روی پارچه پهن کنید وقبل از طلوع خورشید جمعشون کنید بیدها وقتی درمعرض هوا قرار بگیرن از لا بلای برنج درمیان وزود می میرن

پاسخ

مونا غریبی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۱۰ ب٫ظ

با سلام، ممنون از این که تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید.🌹

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۰۰ ق٫ظ

مفید

پاسخ

مونا غریبی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۸ ق٫ظ

ممنون از همراهی شما 🌹

پاسخ

علی فلاح

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۲۴ ب٫ظ

راهنمایی غلط و ناشیانه ای بود ، مگر دشمنی دارید با مردم ، صد کیلو برنج تو فریزر ، بعدش چی میمونه از برنج ؟ اعتبار نداشته خودتون رو زیر سوال نبرید

پاسخ

مونا غریبی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۱۲ ب٫ظ

با سلام، برنج‌ها نباید طولانی مدت در فریزر قرار بگیرند. هرکسی با توجه به میزان برنجی که در خانه دارد تصمیم به استفاده از یکی از روش‌ها می‌گیرد. باتشکر از همراهی شما🌹

پاسخ

آنوش آ

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۵۰ ب٫ظ

سلام من داخل برنجهام نمک میریزم ودر جای خشک ودوراز نور در داخل ظ رف درب بسته نگهداری میکنم اگه مطمعنید برنج کاملا خشکه وظرفی هم که داخلش میذارید خشکه ونمکی که داخلش میریزید هم خشکه وجایی که میگذارید هم کاملاخشک مطمعن باشید با این ویژگیها ۶ماه میتونید برنج و نگهداری کنید

پاسخ

جواد

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۸ ق٫ظ

واقعا همینه که نوشتی برام تجربه شده

پاسخ

حسن بابایی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۵۳ ق٫ظ

عالیه

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۲۵ ق٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۴۹ ق٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۴۴ ق٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۰ ب٫ظ

شپشک برنج چیه البته شما حق دارید چون این کلمه را احتمالا در زبانتان ندارید. ما به این جانور (کُو) می‌گوییم. و به اتفاقی که برای برنج می‌افتد ( کو زدن).

پاسخ

مونا غریبی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۹ ب٫ظ

ممنون از اطلاعات شما🌹

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۳۲ ق٫ظ

بسیار عالی و اطلاعات مربوطه کامل واموزنده

پاسخ

مونا غریبی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۹ ق٫ظ

سپاس از نظر و لطف شما🌹

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۰:۰۳ ق٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۶ ب٫ظ

بسیار عالی

پاسخ

ناشناس

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۹ ب٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۷ ب٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۶ ب٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۴۰ ب٫ظ

ممنونم از اطلاعات خودتون که ما رو آگاه کردید آخه چند وقت پیش ما هم برنجمون شپشک داشت نفهمیدیم چیکار کنیم ریختیم رفت برنج، اما الان دیگه فهمیدیم چجوری استفادش کنیم، ممنون 🌹

پاسخ

ناشناس

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۴ ب٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۹ ب٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۳ ب٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۳۸ ب٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۷ ب٫ظ

اطلاعات مفیدی بود سپاسگزارم

پاسخ

ناشناس

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۰۷ ب٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۰۶ ب٫ظ

پاسخ

ناشناس

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۴۳ ب٫ظ

سلام من مقداری برنج داشتم که شپشک زده بود وخیلی زیاد زمان را از دست ندادم کیسه های کوچک کردم وبه ترتیب داخل فریزر به مدت ۲۴ ساعت قرار دادم همه از بین رفتند و محل را هم تمیز کنید بعد این ساعت بیرون آورده نیم ساعت در محلی دور از نور مستقیم آفتاب قرارداده تا رطوبت نداشته باشد و تمام می شود

شما در مورد همه حبوبات این روش را انتخاب کنید امتحانش عالیه

پاسخ

مونا غریبی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۲۱ ق٫ظ

باسلام، خوشحالیم که تجربه شخصی خودتان را با ما به اشتراک گذاشتید. سپاس از لطف و همراهی شما 🌹

پاسخ

Zizi

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۵۶ ب٫ظ

خدایی شما اونارو می‌خورید بعد این که شپشک میزنههههههههههههه😐😐😐😐😐😐😐

پاسخ

علی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۴۰ ب٫ظ

سلام برنجی که شپشک یابه زبان محلی(کو)بزنه قابل استفاده نیست….یه (بو و طعم)ناخوشایندی میده که بعداز پخت هم ازبین نمیره….چندش آوره

پاسخ

علیرضا

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۴ ب٫ظ

بابای شما پولداره می‌ریزید دور؟ آدرس بده بیایم آشغالاتون رو جمع کنیم هرکس ندونه فکر می‌کنه هرشب استیک میخوره نون و پیازتو بخور عامو

پاسخ

ناشناس

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۲:۱۵ ب٫ظ

فقط برنج را زیر آفتاب نزارید اشتباه اشتباه برنج خراب میشه خمیر میشه شکننده میشه وحتی بو هم میگیره نکنید نکنید اطلاعات غلط دادند بهتان.

پاسخ

علی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۶ ب٫ظ

بهترین راه گذاشتن برنج داخل پلاستیک خیاری با خود گونی درش بسته بدون هوا

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه *

نام

ایمیل

وب‌ سایت

برای از بین بردن شپشک برنج