آزادی اسرای جنگ ایران و عراق


آزادی اسرای جنگ ایران و عراق

بیست و ششمین روز از مردادماه یادآور بازگشت سرافرازانه آزادگان به میهن در سال ۱۳۶۹ و فرصتی برای مرور رشادت‌های این غیور مردان است.


آزادی اسرا؛ پیروزی رشادت و غیرت

بیست و ششمین روز از مردادماه یادآور بازگشت سرافرازانه آزادگان به میهن در سال ۱۳۶۹ و فرصتی برای مرور رشادت‌های این غیور مردان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ بالاخره جمهوری اسلامی ایران با سربلندی توانست رزمندگانی را که مجاهدانه از دین و شرف و خاک کشور دفاع کرده و در دست دشمن اسیر شده بودند، به وطن بازگرداند. در این روز اولین گروه آزادگان پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق با سرافرازی به کشور بازگشتند. آزادگان، آزاده نامیده شدند، چرا که از قید نفس رهایی یافته بودند. اسرا در برابر همه فشارهای جسمی و روحی دشمنان ایستادند و روابط اجتماعی جامعه کوچک اردوگاهی خود را بر پایه اخلاق حسنه بنا نهادند و از شکنجه‌های مزدوران بعث هراسی به خود راه ندادند.

آنها، صبورتر از سنگ صبور و راضی‌ترین افراد به قضای الهی بودند، اسرای ایرانی از چند نقطه مرزی با تشریفات وارد کشور شدند. ستاد رسیدگی به امور آزادگان که در ۲۲ مرداد ۶۹ تشکیل شده بود، تبادل حدود ۵۰ هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی و با هماهنگی دستگاه‌های دیگر برعهده گرفت‬ با این تفاوت که اسرای آنها نظامی و اسرای ایرانی بیشتر بسیجی و غیرنظامی بودند. نخستین واکنش آزادگان‬ پس‬ از‬ رسیدن‬ به خاک وطن، بوسه بر خاک ایران و ریختن اشک شوق بود. زیارت مرقد مطهر امام خمینی (ره) هم‏چنین بیعت با حضرت آیت ‏الله خامنه‌ای، از نخستین برنامه‌ها و اقدامات مشترک آزادگان بود.

ستاد رسیدگی به امور آزادگان در سال ۶۹ تبادل بیش از ۴۰ هزار آزاده و به همین تعداد اسیر عراقی را انجام داد. این ستاد با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بیش از ۲۷۰ واحد ستادی در سراسر کشور تشکیل داد و ارائه خدمات به آزادگان را در زمینه‌های گوناگون آغاز کرد و در زمینه اشتغال نیز توانست نزدیک به ۹۶ درصد (بیش از ۳۶ هزار نفر) از آزادگان را در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مشغول به کار کند. در زمینه تحصیل تا سال ۱۳۷۵، بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ نفر از آزادگان موفق به راهیابی و تحصیل در مؤسسات عالی کشور شده که از این عده ۳۶۵ نفر در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و ۴۰۶ نفر در رشته‌های مهندسی و سایر رشته‌ها پذیرفته شدند.

مقام معظم رهبری درباره آزادگان چنین می‌گویند: «یکی از چیزهایی که شما و دل‌هایتان را زنده نگه می‌داشت، پر امید نگه می‌داشت، یاد آن چهره و روحیه پرصلابت امام عزیزمان بود. آن ‏بزرگوار هم خیلی به یاد اسرا بودند. حال پدری را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت می‌شود فهمید. مسأله اسارت طولانی مدت‬ فرزندان این ملت امتحان دیگری بود که ملت ما با موفقیت آن‌را به انجام رسانده و اسرای ما همانند ملت ایران، از خود آزادمردی نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازی به وطن بازگشتند. شما در دوران اسارت، شرایط سختی را گذراندید، اما در عین حال با حفظ دین و اعتقادات و دلبستگی خود به اسلام، امام و انقلاب، موجب افتخار و آبرومندی ملت خود در برابر دشمن شدید.»

پیام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با صدور پیامی ۲۶ مردادماه روز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی را به همه آزادگان سرافراز و خانواده‌های گرانقدر آنها تبریک و تهنیت گفت.

متن پیام سعید اوحدی به شرح زیر است:

«روز ۲۶ مرداد ماه ۱۳۶۹ میهن اسلامی شاهد حضور آزادگان سرافرازی بود که پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک وطن نهادند. صلابت ایثار و رشادت آزادگان عزیز چه در دوران دفاع مقدس و چه در سال‌های اسارت، برگ زرین دیگری در تاریخ ایثارگری است که عظمت ایثارگران این مرز و بوم را به جهانیان و به ویژه قدرت‌های استکبار نشان داد. آزادگان عزیز با تأسی از سیره سیدالشهدا (ع) به عنوان نماد حریت و آزادگی در تاریخ پر شکوه اسلام، بار دیگر آزادگی، شرافت و اصالت در پرتو ارزش‌های اسلام و انقلاب را در جهان دربند استکبار و ستم معنا کردند.

روز باشکوه بازگشت افتخارآفرین و پرمهر و با صلابت آزادگان عزیز را به میهن اسلامی گرامی می‌داریم و بر سیره آنان در ایثار و ایثارگری در بستر فرهنگ غنی ایثار و شهادت فخر می‌ورزیم. بی‌شک بخش بزرگی از استواری تاریخ باعظمت و سترگ انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مدیون این استقامت عزتمندانه آزادگان و ایثارگران است. به فرموده مقام معظم رهبری: «عزت، قدرت و صدرنشینی هر ملت در تاریخ به مجاهدت فرزندانش بستگی دارد و استقامت پیروز عزیزان آزاده ملت ایران را در صدر نشانده است».

بازگشت آزادگان سرافراز نماد خودباوری، استواری و به ثمر نشستن سال‌ها تلاش و ثبات قدم و مداومت در مسیر نیل به آرمان‌های اسلام و انقلاب و حقانیت ما در نبرد با دشمن بود. به رغم گذشت سالیان هنوز هم کام مردم عزیز و انقلابی ایران از حلاوت این رخداد فرخنده شیرین است. در این روز بزرگ و به یاد ماندنی شأن و منزلت همه آزادگان عزیز و خانواده‌های گرانقدرشان که در راه دفاع از وطن و پاسداشت ارزش‌های اسلامی و انقلابی رنج اسارت را به جان خریدند همچنین یاد و خاطره همه آزادگان شهید از جمله سید آزادگان حجت الاسلام ابوترابی را گرامی می‌داریم.»

خبرگزاری موج

افتتاح نمایشگاه عکس آزادی اسرای جنگ ایران و عراق

مراسم افتتاح نمایشگاه عکس آزادی اسرای جنگ ایران و عراق با حضور حجت الاسلام عبدالحسین معزی نماینده ولی فقیه در هلال احمر و مارک آخرمن معاون دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران در ساختمان صلح هلال احمر برگزار شد.

آزادی اسرای جنگ ایران و عراق